کد خبر: ۲۸۱۹۸
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران گفت: اگرچه کنسرو ماهی ۷۵ هزار تومانی باید با قیمت واقعی ۹۰ هزار تومان فروخته شود اما فعلا نمی گذاریم قیمت ها بالا رود و قیمت های موجود مصوب خواهد شد.
به گزارش جدید پرس:

 تن ماهی از ابتدای امسال حدود ۶۵ درصد گران شده است و این محصول اکنون در فروشگاه های مواد غذایی ۶۶ تا ۷۵ هزار تومان قیمت دارد. ستاد تنظیم بازار سال گذشته قیمت هر قوطی ۱۸۰ گرمی تن ماهی را ۳۹ هزار تومان تعیین کرده بود گرچه همان زمان هم تولیدکنندگان می گفتند، ارزش واقعی این محصول در محدوده ۵۲ هزار تومان بود؛ اما حالا می گویند با توجه به جهش قیمت گوشت ماهی در بازار حالا عرضه تن ماهی با قیمت کمتر از ۱۲۰ هزار تومان معنایی جز تحمل زیان و ضرر سنگین ندارد.

اما با این وجود  خبرهای ضد و نقیضی در باره گران شدن مجدد کنسرو ماهی به گوش می رسد و همین موضوع موجب شده بیشتر فروشگاه‌های آنلاین قیمت کنسروها را حذف کرده و کلمه در حال تامین را روی محصولات کنسروی گذاشته‌اند. یکی از سوپرمارکتی ها در گفت و گو با ما می‌گوید: محصولات کنسروی مانند گذشته خریدار ندارد و گرانی باعث شده کنسرو ماهی از سبد خرید مردم حذف شود. از همین رو ما نیز چون فروش نداریم تعداد کمتری کنسرو تن ماهی برای فروش می آوریم. 

در بین کنسروهای خورشتی هم بیشتر مغازه ها فقط قیمه و قورمه سبزی می فروشند. یکی از فروشندگان سوپرمارکتی در این خصوص می گوید: ابتدای سال گذشته خورش قیمه ۵۰ هزار تومان بود اما زمستان به ۷۵ هزار تومان رسید و امسال قیمت به ۹۵ هزار تومان رسیده است و چون مردم بقیه کنسروها نمی خرند ما نیز فقط قیمه و قورمه سبزی می‌آوریم.

رئیس سندیکای کنسرو ایران افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت کنسرو ماهی را رد کرد و گفت: فعلا این مسأله در ستاد تنظیم بازار مطرح نشده است و تولیدکنندگان حتما براساس قدرت خرید مردم پیشنهادات خود را ارائه می‌کنند.

محمد مختاریانی، نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران در گفت و گو با همشهری آنلاین ضمن رد شایعه افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت کنسرو تن ماهی گفت: قرار نیست چیزی گران شود و قیمت های کنونی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و همین قیمت ها مصوب خواهد شد.

این اظهارات در حالی که بر اساس پیگیری ها و رصد قیمت در بازار کنسروماهی ۱۸۰ گرمی که سال گذشته ۴۵ هزار تومان بود اکنون با قیمت ۷۵ هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه می شود. مختاریانی در این خصوص اظهار کرد: منظور ما هم این است که از این قیمت بالاتر نمی رود. گرچه بایستی از این گران تر می شد، بالای ۷۰ درصد هزینه تمام شده کنسرو تن، ماهی است که تولیدکننده قبلا ماهی را کیلویی ۵۲ هزار تومان می خرید تا مثلا کنسرو ماهی ۱۸۰ گرمی اش را ۷۵ هزار تومان به دست مصرف کننده برساند اما الان ماهی را کیلویی ۱۴۵ هزار تومان می خرد ولی بازم هم کنسرو ماهی را به همان قیمت می دهد. 

نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران گفت: قیمتی که الان کنسرو ماهی در فروشگاه ها فروخته می شود، قیمتی است که در حال مصوب شدن است. ما دیگر نخواهیم گذاشت قیمت بالاتر برود گرچه طبق محاسبات ما باید کنسرو تن ماهی که الان ۷۵ هزار تومان فروخته می شود باید ۹۰ هزار تومان فروخته شود تا برای تولیدکننده به صرفه باشد اما ما برای حمایت از مصرف کنندگان فعلا نخواهیم گذاشت قیمت از این مقدار بالاتر برود و همین قیمت را مصوب می کنیم و قیمت‌گذاری می شود. ملاک قیمت گذاری بازار، کنسرو ۱۸۰ گرمی که عمده سهم بازار را به خود اختصاص می دهد.

اگر تولیدکننده به بهانه اینکه ماهی گران شده محصولات کنسروی خود را گران می فروشد جای این سوال است که چرا کنسروهایی مانند بادمجان، عدسی و لوبیا گران شده است. مختاریانی در پاسخ به این سوال گفت: درب و قوطی تمام کنسروها وارداتی است که سال گذشته با دلار میانگین ۲۵ هزار تومانی وارد می شد اما الان با دلار ۴۰ هزار تومانی وارد می شود. از طرفی عمدتا لوبیا و عدس کنسروها وارداتی است و گران‌تر به دست تولیدکننده می‌رسد. البته لوبیای داخل هم مصرف می شود که قیمت آن به نسبت قبل دو برابر شده است. از طرفی دستمزد کارگران هم مزید بر علت شده است با وجود اینکه دولت ۲۷ درصد دستمزد کارگران را افزایش داد اما اکثر کارخانجات دستمزد کارگران را تا ۴۰ درصد افزایش داده اند. 

وی در مورد گوجه فرنگی توضیح داد: قیمت گوجه فرنگی از سال گذشته به هیچ عنوان افزایش نیافته است. 

این فعال تاکید کرد: برای رسیدن به یک قیمت مصوبه، کارخانجات تولیدکننده تن ماهی براساس شرایط اقتصادی و قدرت خرید مردم و قیمت تمام شده تولید و سود منطقی پیشنهادات خود را در این زمینه مطرح خواهند کرد. با توجه به اینکه صید امسال صید بسیار کمی بود، قیمت کمی از ابتدای سال بالا رفت چون ماهی گران شد اما امیدواریم سال بعد صید خوب شود.

انواع کنسرو

حجم به گرم

قیمت به هزار تومان

تن ماهی

۱۸۰

۶۶ تا ۷۵

خوراک لوبیا چیتی

۴۲۰

۱۷ تا ۲۷

خوراک لوبیا چیتی با قارچ

۴۲۰

۲۷ تا ۳۴  

قیمه

۴۸۰

۹۰ تا ۱۰۰

خوراک بادمجان

۴۸۰

۳۰ تا ۴۰

قورمه سبزی بدون گوشت

۴۵۰

۱۰۰ تا ۱۱۰

مرغ

۱۸۰

۴۰ تا ۴۲

عدسی

۴۲۰

۲۵ تا ۲۸

خورش کرفس

۴۶۰

۱۰

خورش آلو اسفناج

۲۸۵

۷۰ تا ۸۰

خورش فسنجان

۲۸۵

۶۵ تا ۸۰

خورش بامیه

۴۶۰

۹۰

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها